Zorgwaarde vergroten door slim gebruik te maken van nieuwe IT-mogelijkheden, dat is wat wij onder digitale zorgtransitie verstaan. Hoe aan te pakken?
Digitale transitie verandert sectoren fundamenteel. Nieuwe producten, nieuwe manieren van werken, transparante markten, nieuwe verhoudingen etc. Het proces tussen klant en leverancier wordt op steeds meer punten digitaal gefaciliteerd. Digitale transitie is vaak een gamechanger. Organisaties, die niet tijdig op de nieuwe digitale kansen inspelen, dreigen de boot te missen. Ook in de zorg is digitalisering volop bezig. Enkele voorbeelden.
Digitalisering in de zorg. De patiënt oriënteert zich op internet rond zijn aandoening. Steeds meer patiënten meten zelf aspecten van hun gezondheid en houden trends daarin in de gaten. Via reviewsites kan de patiënt prestaties van zorginstellingen vergelijken en een passende zorginstelling kiezen. Zorgaanbieders digitaliseren. Instellingen verbeteren hun online dienstverlening met een patiëntenportal: informatie over aandoeningen, behandelingen en dossier raadplegen. Bij steeds meer ziekenhuizen kan de patiënt beeldbellen met de arts. De dokter krijgt steeds meer technologische hulpmiddelen. Nieuwe technieken voor diagnostiek. Vergelijken van zorguitkomsten via een landelijk digitaal platform. Artificial Intelligence (AI) ondersteunt bij diagnose snellen. Met bigdata-analyse wordt gekeken naar nieuwe verbanden.
Digitale (zorg)transitie vraagt een omkering in denken. Digitalisering biedt nieuwe functionaliteiten. Vaak technologisch gedreven vanuit de IT. Maar niet alle digitalisering is digitale zorgtransitie. Zorgwaarde vergroten door slim gebruik te maken van nieuwe IT-mogelijkheden: dat is wat wij onder digitale zorgtransitie verstaan. Digitale (zorg)transitie vraagt een omkering in denken. Vertrek in het denken vanuit vernieuwing zorgproces en vergroten zorgwaarde. Welke nieuwe IT-mogelijkheden dragen bij aan vergroting zorgwaarde? Wat is er voor nodig om de zorgwaarde verbetering te laten ‘landen’ bij patiënt en zorgverlener, zodat zij er echt baat van hebben.
Hoe aan te pakken? Drie kernpunten. 1. Beleg de sturing op digitale transitie zorg aan de zorgkant van de organisatie. 2. Stel een ‘digitale zorgtransitie’ agenda op. Gericht op verkenning, voorbereiding en realisatie zorgvernieuwing met nieuwe IT-mogelijkheden. 3. Voer verkenning, voorbereiding en realisatie projectmatig uit.
Wilt u eens vrijblijvend sparren over deze issues en de aanpak ervan? Dat kan, neem contact op. OST: