De digitale transitie biedt nieuwe mogelijkheden. Hoe ver is de zorg? Kan de patiënt digitaal terecht bij de medisch specialist?
In allerlei sectoren biedt de digitale transitie de klant nieuwe mogelijkheden. Bij orientatie, transactie, service verlening en nazorg. Hoever is de zorg?
Keuzeinformatie. Een patient, die een medisch specialist wil kiezen, heeft keuzeinformatie nodig. Vergelijkingssites vergelijken vaak op basis van procesondicatoren en systeemindicatoren. Uitkomsten indicatoren worden nog niet meegenomen in de vergelijking van medisch specialisten. Terwijl de patiënt op zorgkwalitt wil kiezen en de geleverde uitkomsten een belangrijk criterium voor de zorgkwaliteit zijn. Op zorgkaartnederland.nl vindt de orienterende patiënt oordelen van patiënten over medisch specialisten.
Informatie over ziekte of aandoening. Deze informstie is wisselend te vinden op ziekenhuissites. Op internet is wel veel informatie over ziektes en aandoeningen beschikbaar, alleen de betrouwbaarheid is door de patiënt lastig te beoordelen. Een betrouwbare keuzehulp bij diagnose en behandelopties zou de oriënterende patiënt kunnen helpen.
Diagnose en behandeling. Afspraken plannen kan op de meeste ziekenhuisportals. De medisch specialist krijgt van de huisarts een bericht over de doorverwijzing en vraagstelling. De medisch specialist kan niet beschikken over het actuele digitale patiëntdossier van de huisarts. Bij de meeste ziekenhuizen kan de patient tijdens de diagnose en behandeling het eigen patientdossier raadplegen via de zoekenhuisportal. De patient kan hiermee verslagen en uitslagen nog eens nalezen. Tussendoor vragen stelen aan de medisch specialist via email is veelal niet mogelijk. Een e-consult via beeldverbinding op afstand is in de meeste ziekenhuizen ook nog niet mogelijk. Dat zou de patient veel tijd besparen met heen en weer reizen naar het ziekenhuis en terug.
Overdracht en nazorg. Na beëindiging van de behandeling stuurt de medisch specialist een bericht naar de huisart. Voor de zorgcontinuïteit is het van belang dat de huisarts goed op de hoogte is. De patient kan zijn eigen dossier bij de huisarts veelal niet digitaal raadplegen. Ook daar is nog een slag te maken.
Digitale transitie. Al met al maakt de zorg op punten gebruik van nieuwe digitale mogelijkheden, maar er zou meer kunnen. Dat is gemakkelijker voor patiënt en dokter en bespaart tijd. De digitale transitie biedt kansen.
Curatransi begeleidt zorgprofessionals bij de digitale transitie.