Het werkveld van de zorgverlener verandert de komende jaren. De zorgvrager verandert en nieuwe behoeftes ontstaan. Door marktwerking komen zorgverleners nadrukkelijker in concurrentie. Dit vraagt een helder profiel, sturen op de portfolio, onderscheiden in kwaliteit /prijs en bedrijfsmatig werken. De digitale transformatie in de zorg biedt nieuwe kansen voor de zorgverlener, maar vraagt gestuurde invoering. Kortom het werkveld van de zorgverlener en zorgaanbieder wijzigt op een aantal punten. Het is niet de vraag of, maar hoe zorgverleners hierop moeten inspelen. Hoe kijken wij tegen veranderende werkveld aan?
Inspelen op de veranderende zorgvrager. Meer mensen beseffen, dat leefstijl invloed heeft op de eigen gezondheid. een groeiende groep meet gezondheidswaarden en houden deze bij in een persoonlijke-app. Ook bij chronische aandoeningen is monitoring belangrijk. Een groep voorlopers wisselt gezondheidsdata uit met hun behandelaar. Hoe speelt u als zorgaanbieder hierop in? Bijvoorbeeld door de zorgvrager te helpen met leefstijlvragen. De zorgverlener wordt dan naast behandelaar ook leefstijlcoach. Door online toegang te geven tot behandeldossier. Door uitwisseling van gezondheidsdata mogelijk te maken.
Marktwerking vraagt profilering en bedrijfsmatig werken. Waar bent u als zorgaanbieder goed in. Wat doet u wel en wat niet? Hoe profileert u zich? Heeft u een wervend patientenportaal? Steeds meer zorgvragers gebruiken vergelijkingsistes om een passende behandelaar te kiezen. Komt u concurrerend uit vergelijkingssites? Is uw positionering op termijn houdbaar? Bij bedrijfsmatig werken hoort servicegericht handelen. Maak het de klant makkelijk. Afspraken plannen, onderzoeken aansluitend laten plaatsvinden. Informatie raadplegen. Inzicht in diagnose en uitslagen.
Onderscheiden in kwaliteit/prijs met valuebased healthcare. De gezondheidszorg heeft de afgelopen decennia een grote kwaliteitsslag gemaakt. Betere diagnostiek, gerichte behandelingen, microchirurgie etc. Valuebased healthcare (VBHC) beoogt de waarde voor de patiënt te verbeteren. Door zorguitkomsten transparant te maken, wordt spiegelen en verbeteren gericht mogelijk. Breder toepassen van VBHC en publiceren uitkomsten en brengt VBHC een verdere stap naar volwassenheid.
De digitale transitie biedt kansen en vraagt pro-actieve aanpak. Is uw patiëntenportaal wervend? Kan de patient online het behandeldossier raadplegen? Kan de patiënten meetwaarden uitwisselen met u als zorgverlener? Vraagt u patiénten digitaal om respons na een behandeling? Digitalisering heeft geleid tot betere diagnostiek en meetwaarden. Bigdata anayse helpt bij verbetering van zorgwaarde en procesgang. Kunstmatige intelligentie helpt artsen op meer gebieden bij diagnose en behandeling.
CuraTransi helpt waardegericht werken mogelijk te maken. Met onze bedrijfskundige en informatiemanagement achtergrond kunnen wij ondersteuning bieden bij VBHC. Wilt u eens vrijblijvend sparren over issues en de aanpak ervan? Dat kan, neem contact op.